منابع انسانی : اصطلاح منابع انسانی برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ میلادی ابداع شد و با توجه به اینکه به ارزش روابط کار و موضوعاتی مانند انگیزه، رفتار سازمانی و ارزیابی عملکرد می پرداخت به شدت جلب توجه کرد. منابع انسانی برای توصیف افراد و دپارتمانی که مسئولیت مدیریت منابع مرتبط با کارمندان را بر عهده دارد ، استفاده می شود.
مدیریت منابع انسانی نیز برای توصیف مدیریت و توسعه کارمندان در یک سازمان به کار می رود. که کار اصلی آن نظارت بر همه امور مربوط به مدیریت سرمایه های انسانی سازمان است. همچنین مدیریت منابع انسانی شامل توسعه و اجرای برنامه هایی است که برای افزایش اثربخشی یک سازمان یا کسب و کار طراحی شده اند.
مدیریت منابع انسانی (HRM) فرایندی است که اساساً رویه ها ، وظایف ، فعالیت ها و ت های کلیدی یک سازمان را در رابطه با دارایی های اصلی خود یعنی کارمندان پوشش می دهد. از جمله استخدام ، آموزش ، ارزیابی عملکرد ، تدوین ت ها و استراتژی های حفظ و نگهداری کارمندان.
اهمیت مدیریت منابع انسانی طی ۲۰ سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است ، زیرا نقش آن از ابتدای استخدام، مصاحبه ، تعیین حقوق و دستمزد و برنامه ریزی برای حفظ و نگهداری منابع انسانی غیرقابل انکار است. تیم HR به طور فعال در دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان، با کمک به توسعه فردی کارمندان ، ارزیابی عملکرد آنها و توسعه فرهنگ سازمانی نقش بسزایی دارند. تیم مدیریت منابع انسانی امروز مسئولیت کارهای بسیار بیشتری نسبت به کارمندان سنتی یا وظایف اداری بر عهده دارند و می تواند با انجام صحیح وظایف اصلی خود در بکارگیری صحیح همراه با بهره وری بالای کارکنان بسیار مفید واقع شوند.
بسیاری از کارمندان در وجود خود امکان پیشرفت و ارتقاء شغلی را می بینند، ولی مدیریت هیچ وقت و یا خیلی دیر به این مهم پی می برد. لذا این وظیفه واحد منابع انسانی است که این افراد را شناسایی و برنامه ای برای ارتقا آنان تدوین نماید.
بسیار خوب تا اینجا در مورد منابع انسانی و مدیریت منابع انسانی همچنین وظایف اصلی مدیریت منابع انسانی گفتیم.
آنچه اکنون می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم مهارت مدیر در مدیریت منابع انسانی است.
در سازمانهای متوسط و بزرگ معمولا واحدی به نام منابع انسانی وجود دارد و پست سازمانی به نام مدیر منابع انسانی در آن تعریف و فعال است.
متاسفانه بسیاری از مدیران گمان می کنند این واحدهای منابع انسانی است که باید به منابع انسانی سازمان رسیدگی کنند و کار مدیریت منابع انسانی را انجام دهند. باید بگویم این تصور کاملا غلط است.
مهارت مدیریت منابع انسانی را هر مدیری باید داشته باشد چه مدیر در سازمانهای خیلی کوچک دو تا سه نفره مشغول به کار باشد و چه در سازمانهای بسیار بزرگ ، به هر ترتیب هر مدیری مشغول مدیریت کردن افرادی است ، و این افراد هستند که باید خوب مدیریت و هدایت بشوند تا بتوانند اهداف سازمان ، بخش و یا واحد را به نتیجه برسانند.
پس با این توضیحات نتیجه گیری این می شود که :
در این سایت تخصصی مدیریت کاربردی مطالب پیوسته ای برای مدیریت منابع انسانی به طور پیوسته منتشر می شود و البته همه ی آنها مشمول نکات کاربردی هستند که به سادگی در سازمانها و فرهنگ ایرانی قابل استفاده هستند.
در ادامه ده نکته ی اساسی در مدیریت منابع انسانی مطرح می کنم که به نظر من برای هر مدیری حیاتی و از اولویت هاست
برای اینکار ضروری است که در ابتدا یک نکته مهم را بررسی کنید و ببینید چقدر باعث می شوید که هر روز صبح کارمندان بی صبرانه منتظر آمدن در محل کارشان باشند.
داشتن محیط کار دلپذیر و شاد می تواند افراد را به محیط کارشان دلبسته کند.
بهترین امکانات را در محیط کار در اختیار آنان بگذارید . شما روی کارمندانتان سرمایه گذاری سنگین می کنید ، بنابراین تجهیزات به روز ، محیط مناسب و خوشایند ، سرویس رفت امد مناسب و خوب در اختیارشان قرار دهید. سالن غذاخوری ، سرویس بهداشتی خوب می توانند در بهبود فضا و محیط کار کمک های شایانی به بکند.
به یاد داشته باشید که کارمندان هم مثل خودتان وقتی از کارشان لذت می برند که در محیط کار بسیار کارامد و موثرباشند. لذا باید شرح وظایف هر شغلی را به طور مرتب باز بینی و بروزرسانی کنید.
از طرفی کارمندان یک شرکت باید بتوانند به وضوح بیان کنند که اهداف شرکت چیست و چطور می توان به این اهداف دست پیدا کرد. کارمندان همچنین باید درک کنند که چگونه تلاشهای آنها با هدف سازمان ارتباط یا هماهنگی دارد.
تفویض اختیار یکی رروشهای قدرتمند توانمندسازی نیروی انسانی است . که اغلب مدیران از ان غافل هستند و بیشتر به تقسیم کار روی می اورند تا تفویض اختیار. تفویض اختیار با تقسیم کار متفاوت است.
ابتدا به افراد مسئولیت های پایینی بدهید و بعد موفقیت انان ، اختیارات انان را بیشتر و کارهای بیشتری را به آنها تفویض اختیار کنید تا آنان را هر روز توانمندتر کنید. کارگاه تفویض اختیار موثر می تواند در مورد اصول تفویض اختیار موثر به شما کمک های شایانی بکند.
پرداخت حقوق منصفانه از اصول اولیه نگهداشت منابع انسانی است. شما نمی توانید حقوق پایینی پرداخت کنید و به دنبال مدیریت منابع انسنای عالی باشید. چرا که حقوق معقول و عرف جامعه جزو نیازهای اولی کارکنان است و در موردش نباید تعلل یا بحث کرد تمامی روشهای افزایش انگیزه کارمندان و انگیزه بخشی کارمندان بر این اصل استوار هستند که شما حقوق عرف جامعه کار را پرداخت می کنید. شما نمی توانید حقوق پایین تر از عرف پرداخت کنید و بعد انتظار داشته باشید افراد به طور پیوسته در اختیار سازمان باشند. البته پرداخت بالای حقوق هم محرک خوبی نیست و انگیزه ایجاد نمی کند. حقوق در حد متعادل و عرف بازار کار پرداخت کنید سپس روی جنبه های دیگر افزایش انگیزه کارمندان تمرکز کنید.
شما باید به عنوان مدیر برای تمامی سطوح کاری و عملکردی افراد استانداردهای شفاف و قابل فهم تعریف کنید. واین استانداردها باید برای هرکسی قابل دستیابی باشد. سپس پله پله این استانداردها را افزایش دهید. در افزایش استانداردها کوتاهی نکنید. استانداردهای بالا باعث تحرک و شادابی تیم می شود و البته سطح انگیزه افراد را بالا می برد.
همچنین باید با تک تک افراد در مورد این استانداردها و اهداف مورد نظرتان به بحث بپردازید و با انها به توافق برسید.
من در کارگاه هدف گذاری و برنامه ریزی موثر در مدیریت روشهای کاربردی بسیاری را برای تعریف اهداف و نحوه اطلاع رسانی این اهداف به کارمندان را آموزش می دهم.
ارزیابی عملکرد افراد از بخشهای مهم مدیریت منابع انسانی است . اگر نتوانید در این بخش به خوبی عمل کنید مطمئن باشید دچار اشتباهات فاحشی در پرداخت ها ، تشویق ها و تنبه ها می شوید که آسیب های زیادی به منابع انسانی وارد می سازد. افراد توانمند دیده نمی شوند و افرادی که عملکرد خوبی ندارند هم خودشان را در سایه افراد توانمند قرار می دهند و شما هرگز موفق به کشف این تفاوت ها نخواهید شد. عدم ارزیابی عملکرد یکی از نابود کننده های انگیزه منابع انسانی است.
بازخورد دادن هم یکی دیگر از مهارتهای مهم مدیریت است. بازخورد دادن می تواند سطح انگیزه افراد را به شدت بالا ببرد تا آنجایی که من به بازخورد می گویم تزریق داروی انگیزشی به سازمان.
از طرف دیگر ندادن بازخورد باعث ایجاد سوتفاهم های بسیاری در سازمان می شود.
پیشنهاد می کنم وبینار بازخورد موثر مدیریتی را رایگان دانلود کنید تا بتوانید این مهارت را در خودتان افزایش دهید.
امنیت شغلی برای همه ی انسانها مهم است. هیچ وقت کارکنان تان را تهدید نکنید تهدید به اخراج و یا تهدید به بیکار شدن می تواند مانند یه موریانه مغز کارکنان شما را بخورد و انگیزه انها را نابود کند . این تهدیدات باعث از بین رفتن خلاقیت افراد خواهد شد. البته به انها هم قول کار دائمی را ندهید چون هیچ شرکتی نمی تواند اینده را پیش بینی کند از طرفی ممکن است فردی به خوبی کار نکند و تلاشی برای رسیدن به استانداردهای سازمان نکند و شما مجبور به اخراج باشید. تهدید به اخراج از خود اخراج خطرناکتر است هر زمانی که تصمیم به اخراج یک فرد گرفتید همان موقع ان را اجرا کنید تهدید نکنید.
اگر شما مدیر پرخاشگری هستید، تیم شما از شما برداشت خوبی نخواهد داشت و حتما دچار اشتباهات زیادی خواهند شد . مدیریت با پرخاشگری بسیار زیانبار است. افراد به شما نگاه می کنند سپس در سازمان رفتار می کنند کارکنان مانند کودکان هستند الگوهای خود را از مدیران انتخاب می کنند و بر اساس عملکرد آنان اقدام می کنند. بنابراین مودب ، وقت شناس ، وفادار نسبت به شرکت و کار آمد باشید تا الگوی مناسبی برای کارمندانتان باشید.
احترام گذاشتن به افراد می تواند باعث بالا رفتن بهره وری افراد شود . هر انسانی یک نیاز درونی قدرتمند دارد به نام احترام . پس شما این نیاز را به آنها بدهید و بهره وری بالا را دریافت کنید.
توصیه میکنم این فیلم را که در خصوص احترام به کارمندان است ببینید.
درباره این سایت